Thursday, March 31, 2016

Kampit tanpa tanda - Harian Metro

Subang: Taktik sebuah syarikat perkhidmatan gudang, di sini, melakukan penipuan dokumen untuk melindungi kegiatan penyimpanan beras seludup terbongkar dalam pemeriksaan pihak berkuasa, Isnin lalu.

Dalam pemeriksaan Bahagian Kawalselia Padi dan Beras (KPB) Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA) diketuai Ketua Penolong Setiausaha Seksyen KPB Wan Abdul Hadi Wan Mohd Shafie itu, sebanyak 87 metrik tan beras pelbagai gred, beras gred Thai Super Special (69 metrik tan) dan beras pulut (18 metrik tan) bernilai RM252,000 dirampas.

Beliau berkata, beras yang dirampas itu dikampitkan tanpa sebarang tanda atau label perniagaan dan cop.

"Selain aduan awam mendakwa ada kegiatan penyimpanan beras seludup, makanan ruji itu bahan kawalan yang pergerakannya dapat dibaca dengan mudah menerusi keluar masuk stok.

"Ketika serbuan dibuat, tiada sebarang label atau tag berkenaan gred beras dan harga dipamerkan pada beras yang disimpan dalam gudang itu," katanya kepada Harian Metro.

Menurutnya, beras itu dipercayai diperoleh dari sumber tidak sah.

Katanya, serbuan itu kejayaan terbesar KPB tahun ini dan beras berkenaan dipercayai akan dijual di sekitar Lembah Klang dan Selangor.

"Berdasarkan siasatan awal, pemborong berkenaan disyaki melakukan kesalahan mengikut Peraturan 9(4) Akta Kawalan Padi dan Beras (Akta 522).

"Jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM25,000 bagi kesalahan pertama atau RM50,000 bagi kesalahan kedua atau berikutnya," katanya.

Wan Abdul Hadi berkata, siasatan lanjut akan dijalankan terutama mengenal pasti dalang di sebalik penyeludupan itu.

No comments:

Post a Comment