Saturday, March 12, 2016

Cabaran seorang seniman muda - Utusan Malaysia

Apabila ianya dilaung lantang, bermulalah satu dimensi lain yang tercipta hasil nukilan dalam sebuah skrip, diterjemah ke dunia yang hanya sesetengah orang mampu memahami, iaitu filem.

Pengarah mempunyai peranan besar dalam sesebuah pembikinan filem. Diibaratkan seperti nakhoda yang bertanggungjawab membawa sesebuah kapal pelayaran menyusuri lautan luas. Ke mana hala tuju diarahkan, ke situlah kapal terus belayar.

Individu-individu yang memegang gelaran ini adalah mereka yang mencorak, menghidupkan dan menyusun setiap babak untuk menghasilkan sebuah cerita lengkap yang tertulis di dalam skrip.

Amat penting kehadiran seseorang pengarah di lokasi, kerana mereka menjadi antara faktor, penentu kejayaan sesebuah filem di layar perak. Pendek kata, tiada pengarah, tiadalah filem.

Pendek kata juga, tiada lama tiada baharu. Namun yang baharu itu penyambung untuk kelangsungan di masa mendatang. Begitu juga dalam dunia pengarahan filem, ada pengarah lama, ada juga pengarah baharu. Dan pengarah baharu itulah penentu masa hadapan industri filem tempatan.

Bergelar pengarah pada usia muda pasti banyak kisah boleh diceritakan. Apatah lagi dalam industri yang sukar dijangka hala tujunya, seperti roda berputar. Kadang di atas kadang di bawah.

Tidak boleh dinafikan, lapangan perfileman tempatan banyak melahirkan pengarah-pengarah muda yang cukup kreatif dalam membentang hasil karya mereka di layar perak. Namun, ramai antara mereka yang bergelut dengan pelbagai cabaran, menarik tumpuan masyarakat demi sedikit apresiasi terhadap kerja-kerja mereka.

Penulis kali ini berkongsi cerita, tentang figura di sebalik pembikinan filem. Tiga nama besar penulis kumpulkan dan ketengahkan untuk berkongsi pengalaman mereka dalam membawa panggilan Mr. Director. – AL FAIZAL/ MOHD. FARIZWAN HASBULLAH

MUNGKIN Syafiq Yusof, atau nama sebenar Muhamad Syafiq Md. Yusof, 24, tidak sepopular ayah dan abangnya. Namun anak kepada pelakon dan pengarah veteran, Datuk Yusof Haslam ini dilihat semakin menyinar sebagai pelapis muda dalam dunia pengarahan filem tempatan.

Penglibatan secara mainstream selama empat tahun dalam bidang itu mematangkan Syafiq. Walau masih mentah, anak muda ini boleh dikatakan miliki pengalaman luas hasil pengarahan dalam beberapa filem 'box office' seperti Saya Amat Mencintaimu (SAM) pada 2012, Abang Long Fadil (2014), Villa Nabila (2015) dan terbaharu, Mat Moto yang ditayangkan pada tahun ini.

Pertama kali mengarah ketika berumur 18 tahun, Syafiq mengakui agak kekok dan sedikit gentar. Katanya, perasaan itu bertambah apabila bekerja dengan kakitangan produksi yang dikenali sekian lama.

"Sewaktu kecil, saya sering ikut ayah dan abang ke lokasi. Dari situ, minat untuk membikin filem mula timbul. Saya cuba ceduk ilmu dengan pengamatan ketika mereka berdua menjalankan tugas.

"Saya kenal rapat dengan orang-orang yang bekerja dengan mereka. Tidak dinafikan, ketika pertama kali bekerjasama, perasaan kekok itu hadir," katanya kepada .com.

Syafiq menjelaskan dia tidak mahu diklasifikasikan sebagai sutradara yang sinonim dengan satu-satu genre sahaja. Katanya, sebagai peneraju dalam proses pembikinan sesuatu filem, dia harus lebih terbuka dalam meneroka genre yang lebih pelbagai.

"Filem berkualiti dihasilkan untuk kepuasan penonton. Saya meletakkan genre pilihan sebagai satu perkara subjektif dan berdasarkan permintaan ramai. Bagi saya, kejayaan sesebuah filem tertakluk pada jumlah kutipannya," tambahnya.

Syafiq mengakui memegang gelaran pengarah pada era perkembangan dunia filem pada masa kini banyak berdepan cabaran.

"Cabaran paling besar apabila membikin filem dengan peruntukan rendah. Saya tidak menolak hakikat dana memainkan peranan dalam menghasilkan filem berkualiti. Ini kerana, jika peruntukan itu mencukupi, ia dapat meluas potensi penghasilan filem yang bagus.

"Oleh itu, adalah satu cabaran untuk mengekalkan kualiti dengan peruntukan rendah. Jika mahu membikin filem, biarlah ia setara dengan standard kualiti terbaik," ujarnya.

BERMULA dalam lapangan pembikinan filem indie, Razaisyam Rashid, 30, boleh disenaraikan dalam kalangan pengarah muda yang cukup prolifik. Penyertaan dalam program televisyen, Nescafe Kick Start pada 2007 menjadi titik permulaan dalam kariernya sebagai pengarah filem.

Sebagai sutradara yang sudah sembilan tahun aktif mengarah, Razaisyam mengakui amat bertuah kerana permulaan itu banyak mengajarnya selok belok industri berkaitan.

Katanya, banyak cabaran ditempuh sewaktu mengalami fasa transisi ke arena arus perdana.

"Boleh dikatakan perjalanan karier seorang pembikin filem itu bukan mudah. Saya pernah tempuhi pelbagai kesukaran termasuk terpaksa berlapar dan hidup susah ketika mula-mula bergiat dalam pengarahan. Bayaran diterima untuk mengarah filem indie tidak seberapa jika dibandingkan dengan filem komersial.

"Namun, apabila karya-karya semakin dikenali, saat itulah paling menyeronokkan," katanya.

Disoal tentang perbezaan ketara mengarah filem indie berbanding komersial, Razaisyam memberitahu banyak boleh dikongsi khususnya daripada sudut cara kerja.

"Dalam filem indie, kakitangan produksi tidak ramai berbanding arus perdana yang melibatkan sekurang-kurangnya 50 tenaga kerja. Pada masa yang sama, tarikh untuk menyiapkan filem indie juga lebih fleksibel," katanya lagi.

Apabila disoal tentang identiti pengarahan, Sutradara bagi filem CEO ini memberitahu, seperti pengarah-pengarah lain ingin tampil dan dikenali dengan kelainan dan keunikan tersendiri.

"Bila bercakap soal identiti, saya boleh kategorikan setiap penceritaan yang saya tampilkan lebih membawa konsep persaudaraan. Ini boleh disaksikan menerusi filem indie pertama, My Indie Rock Darling yang diterbitkan pada 2007.

"Saya anak tunggal dan banyak berkongsi kehidupan dengan rakan-rakan. Mungkin kerana itu, saya cukup menghargai konsep persaudaraan sehingga membawakannya ke dalam filem," ujarnya.

BEBERAPA tahun lalu, filem KIL pernah menjadi satu fenomena, bukan sahaja meraih kutipan memberangsangkan di pawagam, malah turut memenangi banyak anugerah dalam dan luar negara.

Pengarahnya, Nik Amir Mustapha, 30, antara individu yang paling terkesan atas kejayaan filem itu. Kejayaan dinobatkan sebagai Pengarah Terbaik dalam beberapa acara anugerah perfileman berprestij seperti Festival Filem Malaysia ke-26 dan Anugerah Skrin 2013 sudah mampu meletakkan pengarah muda ini sebaris dengan nama-nama besar dalam bidang yang sama.

Nik memberitahu, minatnya dalam filem bermula sejak kecil. Katanya pada ketika itu, beliau cenderung terhadap pembacaan komik-komik anime yang dirasakan mempunyai penceritaan menarik dan kreatif.

"Saya seorang yang suka bercerita. Ini mungkin sekali didorong oleh pembacaan komik-komik yang sarat dengan ilustrasi dan latar masa. Bagi saya itu adalah satu penceritaan lengkap," katanya.

Nik memberitahu, dalam bidang pengarahan, apa yang membezakan sutradara adalah cita rasa masing-masing. Baginya, dia meletakkan cita rasa dalam berkarya berdasarkan pengalaman semasa.

"Kalau berbicara tentang gaya dan identiti, saya belum pasti dan masih tercari-cari. Ia sesuatu yang sukar dijelaskan kerana berubah mengikut masa dan seberapa banyak pengalaman dalam kerjaya," ujarnya.

Seperti pengarah lain, Nik tidak menafikan karier sebagai pengarah muda adalah satu jalan sukar dan penuh pancaroba. Katanya, tambahan pula industri tempatan masih dalam fasa membangun dan pasti memberi kesan kepada sesiapa sahaja yang bergiat secara aktif di dalamnya.

"Industri perfileman tempatan masih belum sampai ke tahap di mana filem sebagai satu keagungan dan dipelihara sebaik mungkin. Pasaran kita juga kecil. Tambahan pula menerima persaingan luar.

"Semua pemain dalam industri ini perlu meletakkan kesungguhan dalam kerja mereka. Apa yang penting adalah meraih kembali keyakinan penonton kita terhadap produk tempatan," jelasnya.

No comments:

Post a Comment