Tuesday, March 29, 2016

Minimum kontrak RM5b - Utusan Malaysia

PUTRAJAYA 29 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan memberi penekanan terhadap dasar 'carve out and compete' dalam urusan penganugerahan kontrak projek besar atau ikonik kepada syarikat-syarikat bumiputera di negara ini.

Perdana Menteri berkata, dasar ba­haru itu memperuntukkan semua kontrak bagi projek tersebut dianugerahkan kepada syarikat-sya­rikat bumiputera berdasarkan kepada persaingan antara satu sa­ma lain, bukannya diberikan secara terus.

Kata beliau, salah satu projek be­sar yang telah dilaksanakan ia­lah projek Lebuh Raya Pan Borneo Sarawak yang menjadi projek perin­tis dari segi pendekatan dasar baharu tersebut.

Menurutnya, sebuah lagi projek besar melibatkan dasar baharu itu ialah Bukit Bintang City Centre yang melibatkan pembangunan di kawasan tapak Penjara Pudu, Kuala Lumpur oleh UDA Holdings Berhad dengan kerjasama Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Sukacita saya ingin memaklumkan bahawa jumlah nilai kontrak yang akan diberikan kepada syarikat-syarikat bumiputera dijangka antara RM5 bilion dan RM8 bilion. Ini tertakluk kepada anugerah-anu­gerah yang diberikan selepas ini te­tapi minimum RM5 bilion dan boleh mencecah sebanyak RM8 bilion.

"Ini menunjukkan dasar carve out and compete ini memberi kesan yang besar terhadap penyertaan bumiputera," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Ekonomi Bumiputera di sini hari ini.

Pada majlis tersebut, Perdana Men­­teri turut menyaksikan pertuka­ran dokumen perjanjian antara Unit Pene­raju Agenda Bumiputera (Teraju) dengan rakan kerjasama Teraju.

Dalam pada itu, bagi projek Bukit Bintang City Centre, jelas Najib, peruntukan sebanyak 50 peratus atau RM1.6 bilion daripada kontrak pembinaan bakal diagihkan kepada syarikat-syarikat bumiputera berdasarkan kebolehan mereka bersaing.

Sementara itu, Najib memberi­tahu, Skim Usahawan Permulaan Bu­miputera (Superb) yang dilancar­kan dua tahun lalu telah melahirkan 90 usahawan bumiputera baha­ru daripada pelbagai industri.

"Melalui Superb, pihak Teraju mem­bantu syarikat-syarikat bukan sahaja dari segi pemberian modal da­na tetapi juga bimbingan," katanya.

Sebagai contoh, menurutnya, pa­da hari ini pihak Teraju telah be­kerjasama dengan Celcom Axiata dan Touch 'n Go untuk program ber­nama Adopt and Grow yang me­rupakan program bagi memberi bimbingan kepada syarikat-syarikat terlibat.

"Saya percaya, syarikat yang akan diletakkan di bawah program ini akan mendapat manfaat memandangkan kejayaan syarikat-syarikat bumiputera dalam bidang perniagaan di peringkat permulaan sepatutnya tidak bertumpu kepada pemberian modal dana sahaja tetapi perlu bertumpu kepada bimbingan.

"Melalui cara seperti ini, mereka dapat mengesan peluang-peluang yang ada untuk mereka manfaatkan perniagaan masing-masing," ka­ta­nya.

Najib berkata, salah sebuah sya­rikat yang telah berjaya pada program Superb tersebut iaitu Aiis Solutions Sdn. Bhd. yang kini mengadakan perbincangan dengan syarikat penerbangan AirAsia berhubung produk pembersihan enjin pesawat berasaskan ais kering.

Kata beliau, inovasi sebegitu membawa manfaat kepada pihak penerbangan terutama daripada segi penjimatan tenaga berbanding kaedah pembersihan menggunakan air sebelum ini.

No comments:

Post a Comment