Sunday, March 6, 2016

Mahu tingkatkan taraf pendidikan dorong kejayaan - Utusan Malaysia

JASIN 6 Mac – Kemahuan dan semangat tinggi untuk meningkatkan taraf pendidikan dan membalas jasa kedua ibu bapa mendorong Azrafizie Abu Aman untuk melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi biarpun telah lima tahun meninggalkan alam persekolahan.

Perkara itu menjadi motivasi kepadanya sehingga diumumkan sebagai penerima Anugerah Pelajar Cemerlang pada Istiadat Konvokesyen Ke-15 Politeknik Merlimau (PMM) di Dewan Platinum, di sini semalam.

Graduan Diploma Pengajian Perniagaan yang mencatatkan Purata Nilai Gred Kumulatif (CGPA) 3.76 itu menerima anugerah tertinggi iaitu Anugerah Kecemerlangan Akademik dan Kokurikulum bagi kategori Jabatan dan Politeknik yang disampaikan pada sesi sidang pertama konvokesyen.

Menurutnya, berikutan kekangan kewangan yang dihadapi keluarga, dia melepaskan tawaran menyambung pelajaran di universiti awam selain berhenti meneruskan pengajian di tingkatan enam untuk bekerja dalam sektor kerajaan sebagai pembantu tadbir.

"Pendapatan ayah yang tidak seberapa dengan melakukan kerja-kerja kampung ketika itu membuatkan saya terpaksa melupakan hasrat untuk belajar kerana tidak mahu menambah beban keluarga yang turut menanggung seorang lagi kakak belajar di universiti.

"Namun demi cita-cita yang tidak pernah padam, saya akhirnya mengambil keputusan untuk memohon cuti kerja dan menyambung pengajian setelah menerima tawaran belajar sepenuh masa di PMM pada 2011.

"Saya sentiasa bertekad untuk meningkatkan taraf pendidikan kerana sedar dengan kepentingan ilmu untuk digunakan dalam kehidupan seharian di samping mahu membanggakan ibu dan ayah yang telah banyak berjasa dan mengharungi kesusahan untuk menyara kami," katanya ketika ditemui di sini.

Anak kepada pasangan Abu Aman Koming, 60, dan Habiyah Md. Yusof, 57, itu turut bercita-cita melanjutkan pelajarannya ke peringkat lebih tinggi pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment