Thursday, March 17, 2016

Kazakhstan Melihat Peluang Di Sebalik Krisis Global - Bernama

Oleh Rema Nambiar

ASTANA, 18 Mac (Bernama) -- Pada Ahad, rakyat Kazakhstan akan melaksanakan tanggungjawab mereka untuk mengundi bagi memilih Anggota Parlimen keenam negara itu.

Walaupun parti Nur Otan yang dipimpin Presiden Nursultan Nazarbayev diramal menang dengan majoriti besar, keadaan sebenarnya tidaklah mudah bagi kerajaan yang memerintah untuk berhadapan dengan cabaran ekonomi dunia.

Walau apa jua bentuk cabaran yang timbul akibat kejatuhan harga minyak dan faktor luaran lain, negara Asia Tengah itu mengambil pelbagai langkah bagi mengurangkan kesan akibat kelembapan ekonomi dunia yang berterusan.

Ketidakstabilan yang berlaku dalam sektor-sektor pasaran dunia - kewangan, hidrokarbon, logam, makanan dan lain-lain - telah menyebabkan kerugian dalam eksport negara yang dilingkungi daratan itu.

Kazakhstan adalah negara pengeluar minyak kedua terbesar di wilayah bekas Kesatuan Soviet, selepas Rusia dan harga minyak semasa - yang merosot kepada US$38 hingg a US$40 setong daripada harga pra-2014 sebanyak US$100 dan US$125 setong - menjadi antara faktor penyumbang kepada kemerosotan ekonomi negara itu, yang hanya berkembang 1.2 peratus tahun lepas, berbanding dengan 4.1 peratus pada 2014.

Krisis seumpamanya bukanlah sesuatu yang asing bagi Kazakhstan. Sebagaimana dinyatakan dengan jelas oleh Nazarbayev dalam Perutusan Khas Negara pada November lalu, bahawa Kazakhstan sendiri dilahirkan "dalam tempoh krisis".

"Dekad pertama kemerdekaan kita adalah yang paling sukar. Ketika itu, kita hidup 'tanpa minyak'. Pengeluaran (terpaksa) dihentikan, ramai yang hilang pekerjaan dan mata pencarian. Perlahan-lahan, langkah demi langkah, kita mengatasi krisis berkenaan.

"Sebaik sahaja negara kita mula merasai nikmat perubahan pertama, krisis kewangan melanda Asia Tenggara pada 1997-1998," kata beliau.

Kazakhstan memperoleh kemerdekaan daripada Kesatuan Soviet pada 16 Dis 1991. Pada Ahad ini, negara itu mengadakan pilihan raya pa rlimennya yang keenam, walaupun tempoh penggal Mazhilis (setaraf Dewan Rakyat) hanya akan berakhir pada hujung tahun ini. Kerajaan, yang menerajui ekonomi terbesar di Asia Tengah itu, dilapor sebagai berkata bahawa pilihan raya awal itu perlu bagi menangani cabaran ekonomi baharu.

RANCANGAN ANTIKRISIS

Bagi kerajaan Nazarbayev, krisis global bukan saja mewujudkan risiko tetapi juga peluang-peluang baharu. Menyedari bahawa hampir semua negara yang berjaya dalam 50 tahun lalu bermula daripada keadaan sukar, kerajaan itu mengambil tindakan strategik, termasuk penswastaan besar-besaran dan memberi kebenaran kepada syarikat multinasional untuk beroperasi di negara itu.

Dekad pertama kemerdekaan juga menyaksikan pembinaan ibu negara baharu Kazakhstan, Astana. Syarikat Caspian Pipeline Consortium mula berfungsi dan - Strategi Kazakhstan 2030 - yang menggariskan visi presiden untuk masa depan negaranya - mula diterima pakai.

"Kepentingan membuat keputusan bagi mewujud kan Dana Negara (ditubuhkan pada tahun 2000 untuk melindungi ekonomi Kazakhstan terhadap pergerakan turun naik harga minyak, gas dan logam) menjadi jelas apabila krisis kewangan global 2007-2009 meletus.

"Hampir AS$20 bilion diperuntukkan untuk projek-projek yang diwujudkan bagi mengekalkan sektor guna tenaga, membaiki dan membina jalan raya, serta meningkatkan perkhidmatan awam di bandar-bandar dan kampung-kampung. Bantuan telah diterima oleh sektor perbankan, petani, perniagaan kecil dan sederhana.

"Kita membangunkan dan secara konsisten melaksanakan dua pelan antikrisis. Ia telah membantu kita mencapai kejayaan dalam mengatasi masalah ekonomi," kata Nazarbayev, yang memimpin kerajaan itu sejak 16 Nov, 1991.

Kemudian berlaku pula krisis global semasa yang menurutnya, "tiba-tiba jatuh di atas kepala kami. Saya berulang kali berkata bahawa gelombang baharu hampir tidak dapat dielakkan".

STRATEGI PROAKTIF

Kali ini, Kazakhstan bersedia untuk mengguna paka i strategi antikrisis proaktif, yang mana teras utamanya adalah pertumbuhan, pembaharuan dan pembangunan.

Pertumbuhan dan pembangunan negara itu disokong oleh rancangan lima tahun kedua pembangunan industri inovatif, yang akan membantu Kazakhstan untuk mewujudkan ekonomi yang tidak bergantung kepada eksport bahan-bahan mentah.

Birokrasi pentadbiran untuk perniagaan kecil dan sederhana dimansuhkan, tadbir urus semakin bertambah baik, begitu juga dengan pendidikan dan kesihatan. Dana keperluan negara dan rizab pertukaran asing juga sedang dikumpul.

"Semua langkah ini," kata Nazarbayev, "akan memberikan margin keselamatan kepada negara, masyarakat dan ekonomi Kazakhstan."

Atas arahan beliau, pelan tindakan berasaskan senario yang berbeza telah digubal dan Kazakhstan "sudah bersedia untuk menghadapi penurunan harga minyak walaupun kepada serendah US$30 atau US$20 dolar setong".

Dalam usaha mengubah pengurusan kerajaan dan korporat, serta sektor kewangan dan fiskal, Kazakhstan melaksanakan lima pembaharuan institusi melalui "100 langkah-langkah konkrit", yang diumumkan Nazarbayev pada Mei 2015.

Lebih daripada 80 undang-undang baharu digubal tahun ini bagi melancarkan pelaksanaan pembaharuan, yang akan meliputi perkhidmatan awam; peraturan perundangan; industri dan ekonomi; perpaduan; dan ketelusan serta akauntabiliti kerajaan.

Satu suruhanjaya pemodenan negara, yang diterajui oleh presiden, ditubuhkan untuk melaksanakan pembaharuan.

(Bahagian 2: Kazakhstan akan melaksanakan perubahan penstrukturan untuk menangani kelembapan ekonomi.)

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment