Wednesday, March 16, 2016

Sasar senarai Seed College ke Bursa Malaysia - Harian Metro

Kuala Lumpur: Richworks International Sdn Bhd (Richworks) syarikat pembimbing kejayaan menyasarkan untuk menyenaraikan dua cabang perniagaannya dalam segmen pendidikan dan hartanah di Bursa Malaysia menjelang 2020.

Kedua-dua segmen perniagaan itu yang dilihat berpotensi tinggi untuk menjana pendapatan syarikatnya untuk jangka masa panjang berbanding segmen perniagaan bimbingan yang kini mendominasi sumbangan perolehannya setiap tahun pada kadar lebih 30 peratus.

Pengerusi Eksekutifnya, Dr Azizan Osman berkata, kolej berkenaan yang akan dinamakan Seed College dijangka dilancarkan pada April ini dengan kadar kemasukan permulaan 2,000 pelajar.

Beliau berkata, kolej berkenaan dianggarkan mempunyai nilai pelaburan melebihi RM6 juta ketika ini dan dijangkakan nilai asetnya pada 2020 mencecah RM200 juta menjadikannya sesuai untuk disenaraikan di Bursa Malaysia pada tahun berkenaan.

"Seed College yang menawarkan bidang pengajian yang khusus dalam bidang keusahawanan dijangka dapat menarik minat ramai golongan muda terutama pelajar lepasan sekolah menengah untuk menyertainya.

"Kami meletakkan sasaran antara 10,000 dan 15,000 pelajar akan menyertai kolej ini dengan fasa pertama iaitu bagi dua tahun pertama pembukaannya disasarkan kepada pelajar tempatan," katanya pada majlis pelancaran Buku Mudahnya Berniaga yang ditulisnya di sini, semalam.

Dalam majlis itu, Azizan melancarkan Klinik Usahawan Dr Azizan Osman: Mudahnya Berniaga yang akan diadakan di 11 lokasi antaranya Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru bermula 2 April ini hingga 15 Mei depan.

Azizan berkata, buku berkenaan boleh didapati di semua Kedai Buku MPH bermula semalam dengan harga RM45.90 senaskah dan sebanyak 3,000 diterbitkan ketika ini.

"Dalam keadaan ekonomi yang mencabar ketika ini dan telah mengakibatkan isu pembuangan kerja mencetuskan idea kami untuk menerbitkan buku dan mengadakan bengkel bagi membantu orang ramai terus menceburi bidang perniagaan dan mencari wang lebih," katanya.

No comments:

Post a Comment