Thursday, March 24, 2016

Batal lesen jual rokok seludup - Harian Metro

hmkk@hmetro.com.my

Kota Kinabalu: Mana-mana peruncit atau peniaga yang didapati menjual, mengedar, memiliki rokok seludup atau minuman keras tidak sah (kontraban) akan dibatalkan lesen perniagaan mereka serta-merta.

Langkah itu adalah tindakan terbaharu yang diambil pihak berkuasa termasuk Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) dan Pihak Berkuasa Tempatan dalam usaha membendung dan membanteras kegiatan penjualan rokok seludup yang sehingga kini sudah menguasai 36.9 peratus pasaran rokok tempatan.

Berdasarkan kajian dibuat sebuah firma perunding menunjukkan penguasaan rokok seludup di pasaran tempatan meningkat 3.2 peratus berikutan kenaikan cukai eksais tembakau yang menyumbang kepada kenaikan harga rokok berbanding tempoh sama 2014.

Peningkatan harga rokok itu menyebabkan rokok seludup menjadi pilihan.

Selain itu, peruncit yang ditahan juga boleh direman dan didakwa mengikut Akta Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007 jika ia membabitkan warga asing.

Timbalan Ketua Pengarah (Penguatkuasaan dan Pematuhan) JKDM Datuk Matrang Suhaili berkata, pihaknya tidak berkompromi terhadap mana-mana pihak termasuk kakitangan kerajaan atau agensi penguatkuasaan yang didapati bersekongkol dengan aktiviti penyeludupan dan penjualan rokok seludup serta minuman keras.

Katanya, sepanjang dua bulan pertama tahun ini, lebih 70 juta batang rokok dianggarkan bernilai RM7.74 juta dengan cukai tidak berbayar sebanyak RM3.71 juta berjaya dirampas.

Beliau berkata, keseluruhan rampasan itu hasil kejayaan serbuan dan operasi dilaksanakan sebelum ini membabitkan premis perniagaan, kaki lima, pelabuhan serta pintu masuk utama seluruh negara.

"JKDM tidak akan berhenti melakukan operasi dan akan terus komited membanteras sebarang aktiviti penyeludupan rokok yang masih berleluasa.

"Kejayaan rampasan rokok ini adalah hasil operasi dilaksanakan sepanjang Januari dan Februari lalu di seluruh negara," katanya selepas merasmikan Op Pacak 2016 Peringkat Negeri Sabah di Bangunan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK), semalam.

Hadir sama, Timbalan Pengarah JKDM negeri Mohd Idris Shaharom, Pengarah Perundangan dan Hal Ehwal Luar British American Tobacco (BAT) Malaysia Datuk Christine Lee Oi Kuan dan Datuk Bandar Kota Kinabalu Datuk Yeo Boon Hai.

Menurut Matrang, pihaknya merampas 841,780 batang rokok seludup pelbagai jenama bernilai RM100,409 di negeri ini membabitkan serbuan ke atas 184 premis dan kaki lima di negeri ini.

"Nilai cukai rokok seludup ini dianggarkan RM513,587. Seramai 77 individu terdiri daripada pengusaha premis dan penjaja turut ditahan mengikut Akta Kastam 1967," katanya.

Matrang berkata, Op Pacak kali ini yang bermula semalam sehingga 31 Mac ini akan dilakukan secara bersepadu bersama empat agensi penguatkuasaan lain antaranya Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Jabatan Imigresen Malaysia dan pihak berkuasa tempatan (PBT).

No comments:

Post a Comment