Wednesday, March 9, 2016

Kehebatan strategi perisikan Jepun - Utusan Malaysia

ENAM bulan sebelum perang tercetus di Tanah Melayu, Kota Bharu, Kelantan dibanjiri dengan kehadiran ramai warga Jepun. Mereka melakukan pelbagai aktiviti perniagaan seperti membuka kedai gambar, menjaja barangan keperluan harian, menjual pinggan mangkuk, kedai runcit malah membuka kedai kopi.

Kerancakan warga Jepun menjalankan perniagaan di Kota Bharu yang turut menjual barangan pada harga yang begitu murah disukai penduduk tempatan.

Malah, sejak tahun 1930-an lagi, kedatangan warga Jepun bukan sahaja tertumpu di Kelantan tetapi juga hampir seluruh bandar utama serta pekan kecil di Tanah Melayu. Mereka menjalankan pelbagai perniagaan termasuk membuka ladang dan lombong melalui syarikat berskala besar yang melabur di sini.

Nama-nama warga Jepun seperti Tani Yutaka yang digelar Harimau Malaya oleh penduduk tempatan di Kuala Terengganu, Ohira, Matsunaga, Tok Kerepek dan Ayah Kawa yang dipanggil penduduk tempatan terhadap dua warga Jepun di Kota Bharu, Kelantan menunjukkan bagaimana kemasukan mereka diterima oleh masyarakat setempat pada peringkat awal.

Mengapa keadaan ini berlaku? Apakah kaitan kemasukan beramai-ramai warga Jepun ini dengan kejayaan tentera Jepun mengalahkan pihak British sekali gus menawan Tanah Melayu dalam masa kira-kira 70 hari sahaja?

Sebenarnya, sebahagian besar faktor kejayaan tentera Jepun itu berkait rapat dengan aspek perisikan yang berjaya berfungsi membekalkan maklumat lengkap kepada pihak Jepun untuk menawan Tanah Melayu, sekali gus menakluk Singapura pada 1942 dengan mudah sekali.

Selain kegagalan pihak British mengatur strategi taktikal berkesan dan sering memandang rendah kepada pihak musuh, gerakan perisikan atau Kosaku Jepun yang teliti dan efisien di Tanah Melayu bertahun-tahun sebelum 1941 menyebabkan ketumbukan tentera Jepun yang dipimpin oleh ketua-ketua berkaliber dapat menakluk Tanah Melayu dan Singapura tanpa banyak masalah.

Semangat patriotik dan cintakan negara juga mendorong perisik-perisik Jepun yang dihantar ke Tanah Melayu melaksanakan tugas pengintipan dan penyamaran mereka dengan baik sekali.

Prinsip kenali musuh peperangan melalui pengintipan seperti ditekankan dalam karya Sun Tzu, Art of War mendorong pihak Jepun meletakkan aspek perisikan sebagai perkara utama dalam strategi kemenangan menentang musuh.

Walaupun pendudukan tentera Jepun hanya berlaku tiga tahun di Tanah Melayu, namun aspek perisikan yang dilaksanakan sehingga membawa kepada kejayaan negara matahari terbit itu benar-benar meninggalkan kesan mendalam serta memalukan pihak British.

Ikuti pendedahan wartawan S2, FAIZAH IZZANI ZAKARIA yang menjejaki semula pergerakan perisikan tentera Jepun serta siapakah ejen-ejen pengintipan mereka yang beroperasi di Tanah Melayu sebelum 1941 termasuk tinggalan-tinggalan sejarah oleh mereka di negara ini suatu ketika dahulu.

No comments:

Post a Comment