Monday, March 28, 2016

Lenovo berkembang sejak 1984 - Sinarharian

Lenovo

Sebahagian produk jenama Lenovo.

JENAMA Lenovo tidak asing di Malaysia yang terkenal dengan pengeluaran dan jualan komputer peribadi, komputer tablet dan telefon pintar.

Lenovo dikeluar Lenovo Group Ltd yang merupakan syarikat teknologi komputer, beribu pejabat di Beijing, China dan Morrisville, North Carolina, United States.

Lenovo diasaskan pada 1984 oleh Liu Chuanzhi dengan sekumpulan sepuluh jurutera di Beijing dengan bermodalkan 200,000 yuan dan diperbadankan di Hong Kong.

Pada awalnya, mereka guna nama Legend, sebelum menukarnya kepada Lenovo pada 2002 bagi mengembangkan jenama itu di peringkat antarabangsa memandangkan jenama 'Legend' banyak digunakan perniagaan lain.

Ketika mula berniaga, Liu Chuanzhi dan rakannya pernah mengimport televisyen, namun gagal. Mereka juga cuba memasarkan jam tangan digital, namun tak berjaya.

Kemudian, dalam tempoh setahun pertama perniagaan, mereka menguruskan pemeriksaan kualiti terhadap komputer untuk pembeli baharu.

Tidak lama selepas itu, Lenovo mula membangunkan sebuah papan litar yang membolehkan komputer peribadi IBM untuk memproses tulisan Cina dan ia menjadi kejayaan besar bagi Lenovo.

Pada 1990, Lenovo mula mengeluarkan dan memasarkan komputer menggunakan jenamanya sendiri.

Lenovo kemudian membeli perniagaan komputer peribadi IBM pada 2005 dan bersetuju mengambil alih perniagaan pelayannya berasaskan Intel pada 2014.

Sehingga kini, Lenovo sudah beroperasi di lebih 60 buah negara dan menjual produk jenama itu di 160 negara termasuk Malaysia.

No comments:

Post a Comment