Thursday, March 3, 2016

Menteri Ekonomi ASEAN komited laksana perkara dipersetujui - Utusan Malaysia

CHIANGMAI 3 Mac – Menteri-Menteri Ekonomi ASEAN komited untuk memastikan perkara yang te­lah dipersetujui dalam cadangan Perkongsian Ekonomi Komprehensif Serantau (RCEP) dilaksanakan, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Mustapa Mohamed

Beliau berkata, perkara yang telah dipersetujui berhubung pengurangan tarif barangan dalam perjanjian itu akan diteruskan.

"Hari ini kita (Menteri-Menteri Ekonomi ASEAN) bersetuju dan komited untuk tidak akan berundur dalam RCEP dan perkara yang telah dipersetujui akan dilaksanakan," katanya kepada Bernama pada sesi Pemukiman Menteri-Menteri Ekonomi ASEAN Ke-22 di sini hari ini.

Terdapat beberapa negara meng­anggap sukar untuk mengurangkan tarif 65 peratus barangan mereka sehingga ke tahap sifar apabila RCEP ditandatangani dan tambahan 15 peratus lagi bagi barangan selepas 10 tahun perjanjian dime­terai. RCEP yang se­patutnya dimukta­madkan pada tahun lepas merupakan ca­dangan perjanjian perdagangan bebas (FTA) antara 10 negara anggota ASEAN dan enam negara yang mempunyai FTA sedia ada dengan ASEAN iaitu China, Jepun, India, Australia, Korea Selatan dan New Zealand.

RCEP dijangka dimeterai pada tahun ini.

Rundingan RCEP, yang meliputi tiga bilion penduduk dan gabungan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) AS$17 trilion (RM70.14 trilion) , dilancarkan secara rasmi pada November 2012 sempena Sidang Kemuncak ASEAN di Kemboja.

RCEP meliputi perdagangan barangan, per­­khidmatan dan pe­laburan, ekonomi dan kerjasama teknikal, hak harta intelek, persaingan, penyelesaian pertikaian dan isu lain.

Pusingan run­dingan mengenai RCEP seterusnya akan berlangsung di Perth, Australia, selepas pasukan perunding bertemu di Brunei baru-baru ini.

Mustapa berharap rundi­ngan RCEP di Australia itu akan memperoleh kejayaan.

Mengenai pemukiman Menteri-Menteri Ekonomi ASEAN yang dipengerusikan Laos hari ini, Mustapa berkata, usaha untuk memastikan integrasi ASEAN lebih mendalam dan menyeluruh akan dilaksanakan.

Menteri-Menteri Ekonomi ASEAN juga bersetuju untuk meneruskan momentum yang dicapai di Kuala Lumpur pada tahun lepas dalam memastikan proses integrasi ASEAN lebih menyeluruh sebagaimana dikehendaki Komuniti ASEAN. Katanya, sehingga kini, ASEAN telah mencapai 93 peratus daripada perkara yang digariskan bersama untuk proses integrasi ASEAN dan akan terus berusaha mencapai perkara yang belum tercapai pada tahun ini. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment