Friday, March 11, 2016

Pengurusan Risiko Perusahaan Perlu Dalam Mengurus Perniagaan, Kata Pakar - Bernama

Oleh Rema Nambiar dan Kisho Kumari Sucedaram

KUALA LUMPUR (Bernama) -- Enam belas tahun lalu, apabila kerajaan mengemukakan permintaan agar pakar pengurusan risiko Dr Bharathan Muniandy mewujudkan program berstruktur bagi pengajian pengurusan risiko perusahaan, beliau berasa amat gembira dengan peluang itu dan mencadangkan nama untuk institusi berkenaan - International College for Business Defence.

"Saya rasa nama itu amat sesuai memandangkan pengurusan risiko adalah berkaitan pelbagai aspek perlindungan perniagaan daripada 'serangan-serangan' dalaman dan luaran tetapi pihak berkuasa berpendapat sebaliknya," kata beliau sambil ketawa kecil.

Institusi itu, akhirnya dinamakan Putra Intelek International College (PIIC).

Kolej tersebut bermula dengan hanya menawarkan satu kursus pada tahun 2000, iaitu Diploma Pengurusan Risiko sepertimana permintaan kerajaan. Setelah beberapa tahun, ia semakin berkembang dan menawarkan kursus-kursus lain, yang dijalankan di kampusnya di Bandar Puteri di Puchong, Selangor.

"Kami diminta untuk mewujudkan pendidikan berstruktur bagi pengurusan risiko kerana kerajaan sedar akan keperluannya berikutan pertumbuhan pesat aktiviti-aktiviti perniagaan dan perdagangan di negara ini, serta evolusi pelbagai kerumitan berkaitan risiko," kata Barathan, yang memiliki PhD dalam pengurusan risiko, dan merupakan Ketua Pegawai Eksekutif PIIC, kepada Bernama dalam satu temu bual di sini baru-baru ini.

Memandangkan pengurusan risiko secara umumnya ditakrifkan sebagai "meramal dan menilai risiko kewangan untuk mengelakkan atau mengurangkan kesannya", pemilik perniagaan cenderung memberi tumpuan untuk mengurangkan risiko kewangan dalam strategi pengurusan risiko mereka.

Tetapi, Barathan menegaskan bahawa walaupun risiko kewangan digambarkan sebagai isu paling besar dalam mana-mana organisasi, kebanyakan syarikat yang kerugian besar sekarang bukanlah berpunca daripada salah urus kewangan atau penipuan, sebaliknya "kep utusan yang dibuat oleh pihak pengurusan kanan".

"Kira-kira 85 peratus kegagalan syarikat adalah disebabkan keputusan yang dibuat oleh pihak pengurusan kanan, hanya 15 peratus disebabkan salah urus kewangan," dakwa beliau.

PENGURUSAN RISIKO PERUSAHAAN

Barathan, yang menjadi perunding pengurusan risiko sejak 26 tahun lalu berkata, apabila seorang mengikuti pengajian pengurusan perniagaan, dia hanya belajar mengenai cara menjalankan dan mentadbir perniagaan. Ia berbeza dengan bidang pengurusan risiko yang lebih luas.

"Apabila anda belajar pengurusan perniagaan, mereka akan memberitahu anda apa yang sepatutnya anda lakukan tetapi dalam pengurusan risiko anda diajar apa yang sepatutnya dilakukan, apa yang tidak sepatutnya dilakukan; dan bagaimana melakukannya."

"Ketiga-tiga aspek ini digabungkan dan menjadi pengurusan risiko perusahaan (ERM)...ini bermakna (mengurus risiko) di keseluruhan organisasi perniagaan," jelas beliau.

Dunia hari ini, katanya, memberikan tumpuan kepada bidang pengurusan perniagaan yang beliau percaya lambat-laun akan diambil alih oleh pengurusan risiko yang kini semakin mendapat perhatian meluas.

Barathan, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Handal Group - yang menyediakan inisiatif ERM dan khidmat perundingan dan pengurangan risiko, berkata antara lain - syarikat-syarikat masa kini dikehendaki untuk beroperasi dengan keberkesanan kos, berhemah dan berfikir ke arah tanggungjawab sosial, dengan itu "pelaburan perniagaan adalah lebih berisiko daripada semua perspektif berbanding masa lampau, dan ia perlu ditangani dengan bersungguh-sungguh".

Apabila entiti perniagaan semakin bimbang mengenai usaha-usaha mengekalkan pertumbuhan dan untuk berjaya mengharungi iklim perniagaan yang sangat kompetitif, beliau membuat kesimpulan bahawa strategi ke arah kejayaan kepada mereka bukan sahaja memerlukan dinamisme operasi tetapi juga kemampuan untuk menilai dan mengurangkan risiko.

"Syarikat-syarikat har i ini harus menerima satu strategi baharu dan hendaklah mampu belajar untuk mengurus apa yang mereka tidak tahu," kata beliau sambil menambah kata bahawa di situlah perlunya kepakaran pengurusan risiko.

EMPAT UNSUR UTAMA

Menurut Barathan, pengurusan risiko meliputi empat elemen, iaitu strategik, operasi, risiko kewangan dan pematuhan.

"Risiko strategik adalah mengenai pengurusan peringkat atasan dan strategi mereka serta keputusan yang mereka buat. Kedudukan sesebuah syarikat perniagaan dan setiap kejayaan serta peluangnya pasti akan berhadapan pelbagai risiko," kata beliau.

Menurutnya risiko lain turut merangkumi keseluruhan operasi, dan perkara-perkara berkaitan kewangan dan pematuhan.

Dengan melindungi empat bidang utama, syarikat-syarikat boleh memanfaatkan spektrum lengkap pengurusan risiko perusahaan, katanya.

Menegaskan betapa pentingnya untuk mengenal pasti risiko dan perkara-perkara berkaitan risiko, Barathan berkata para pembuat keputusa n perlu memahami pelbagai risiko dalam menjalankan syarikat.

"Kejayaan perniagaan hari ini terletak pada kemampuan untuk mengenal pasti pemacu utama risiko dan langkah-langkah cekap mengurangkan risiko. Terdapat keperluan untuk memaksimumkan kawalan risiko dan potensi ketidaktentuan yang mungkin membawa kepada kerugian kewangan atau jenama," tambah beliau.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment