Tuesday, March 8, 2016

Militan IS rancang culik PM - Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 8 Mac – Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hari ini mendedahkan rangkaian anggota kumpulan militan Negara Islam (IS) di negara ini telah merancang empat plot serangan antara September 2014 hingga Mei 2015 yang turut membabitkan penculikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, selain Najib, antara pe­mimpin yang menjadi sasaran penculikan kumpulan itu ialah beliau sendiri dan juga Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Bagaimanapun, Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri memberitahu, kecekapan pasukan keselamatan negara menerusi hasil risikan dan pertukaran maklumat dengan pelbagai negara telah berjaya menghalang 'hasrat' kumpulan militan berkenaan.

"Pada 30 Januari 2015, seba­nyak 13 anggota kumpulan militan IS telah merancang untuk menculik pemimpin negara termasuklah Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan Menteri Pertahanan.

"Mereka juga merancang untuk mencuri senjata di sebuah kem di Kedah dan merompak van syarikat keselamatan yang membawa wang tunai dari Genting Highlands sebagai dana bagi melancarkan jihad di Malaysia," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Datuk Abdul Manan Ismail (BN-Paya Besar) mengenai kejayaan Polis Diraja Malaysia (PDRM) menggagalkan plot rancangan serangan pengganas IS di negara ini dalam sidang Dewan Rakyat hari ini.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata, pada September 2014, IS merancang untuk menguji bahan letupan buatan sendiri dan menye­rang beberapa lokasi di Kedah antaranya masjid syiah dan tokong Cina.

Katanya, pada April 2015 pula, sebanyak 11 anggota kumpulan militan IS merancang untuk meletupkan Putrajaya serta memusnahkan pusat hiburan, perjudian serta maksiat di ibu negara dengan satu persiapan dan uji kaji letupan bom telah dilakukan.

"Pada Mei 2015, kumpulan militan ini merancang untuk mengebom bangunan Freemason at Oug di Bukit Jalil.

"Setakat ini, sebanyak 160 individu meliputi 15 anggota tentera, 12 pelajar, seorang polis lapangan terbang, kakitangan Jabatan Perangkaan, juru x-ray, kakitangan Jabatan Perkhidmatan Pembentungan dan 129 lain-lain kerjaya telah ditahan kerana terlibat dengan kumpulan militan ini," jelas beliau.

Menurut Ahmad Zahid, kerajaan melalui Kementerian Dalam Negeri dan PDRM telah mengambil beberapa langkah secara berte­rusan termasuklah perkongsian maklumat dengan agensi risikan luar negara khususnya ASEAN.

Katanya, menerusi langkah itu, PDRM telah membuat pemantauan rapi dan menjejaki individu yang disyaki serta terlibat dengan kumpulan tersebut.

"Nama mereka yang disyaki hasil perkongsian maklumat ini dipanjangkan kepada Jabatan Imigresen untuk senarai hitam dan dimasukkan dalam senarai syak bertujuan menyekat pergerakan mereka di semua pintu masuk dan keluar imigresen seluruh negara.

"Kerajaan juga sedang berusaha melaksanakan sistem saringan pemeriksaan penumpang (APSS) yang merupakan saringan awal kepada pelancongan untuk masuk ke negara ini sebelum berlepas dari negara asal.

"Pihak berkuasa juga telah mendapat kerjasama daripada Su­ruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk memantau media sosial yang men­jadi medium komunikasi go­longan muda yang terlibat atau disyaki terlibat," ujarnya.

No comments:

Post a Comment