Monday, March 14, 2016

BNM, Bank Of Thailand Wujudkan Kerjasama Mata Wang - Bernama

KUALA LUMPUR, 14 Mac (Bernama) -- Bank Negara Malaysia (BNM) dan Bank of Thailand (BoT) hari ini mengumumkan pelaksanaan rangka kerja penyelesaian mata wang tempatan bagi mempromosi penggunaan ringgit dan baht dalam penyelesaian perdagangan dua hala di antara kedua-dua negara.

Gabenor BNM, Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz berkata, pelaksanaan itu merupakan satu lagi contoh kerjasama rapat untuk mengukuhkan integrasi ekonomi dan kewangan dalam ASEAN.

"Kedua-dua bank pusat itu memulakan inisiatif berkenaan dengan memeterai perjanjian dua hala perintis pada Ogos 2015 mengenai penggunaan mata wang tempatan kita untuk penyelesaian perdagangan.

"Ini menandakan pengaturan pertama di antara mata wang ASEAN yang kami berharap akan menggalak lebih banyak penyertaan di kalangan negara anggota tidak lama lagi," katanya kepada pemberita selepas pengumuman pelaksanaan rangka kerja itu di sini, hari ini.

Zeti berkata, wujud pertumbuhan perdagangan yang pesat di antara Thailand dan Ma laysia dalam tempoh 15 tahun lepas.

Perdagangan dua hala meningkat setinggi RM86.2 bilion pada 2015 manakala pelaburan dua hala melonjak dalam tempoh 12 tahun lepas kepada RM1.4 bilion, katanya.

"Bagaimanapun hanya sembilan peratus dan dua peratus daripada perdagangan dua hala kita diselesaikan dalam baht dan ringgit.

"Ini menunjukkan potensi besar dalam penggunan mata wang tempatan kita untuk menyokong perdagangan dan pelaburan bukan sahaja di antara kedua-dua negara tetapi juga di rantau ini," kata Zeti.

Menurutnya, kerjasama itu akan menghasilkan kejayaan penting untuk kedua-dua ekonomi dengan kos menjalankan perniagaan lebih rendah berikutan kos pertukaran asing serta risiko berkaitan penggunaan mata wang ketiga (dolar US) yang lebih rendah.

Pada masa sama, katanya, pasaran kewangan akan juga mengukuh kerana permintaan mata wang tempatan, akan merangsang inovasi kewangan dengan limpahan positif untuk pembangunan pasaran kewangan serantau dalam jangk a sederhana.

"Kerjasama mata wang antara kedua-dua negara tepat pada masanya kerana dalam persekitaran di mana mata wang rizab antarabangsa lebih tidak menentu, kami menjangka hubungan yang lebih stabil di antara kedua-dua mata wang.

"Oleh itu, terdapat ketidaktentuan tinggi kepada mereka yang terlibat dalam perdagangan dan mereka yang mempunyai aktiviti pelaburan rentas sempadan," katanya.

Zeti berkata, dalam rangka kerja ini, tiga bank daripada setiap negara ditugaskan sebagai peniaga pasaran mata wang bersilang.

"Mereka akan diberikan kefleksibelan di bawah peraturan pertukaran asing kedua-dua negara yang membolehkan mereka menawar pelbagai perkhidmatan kewangan bagi menggalak penggunaan mata wang tempatan dalam penyelesaian perdagangan," katanya.

Di Malaysia, bank terlibat ialah Bangkok Bank Bhd, CIMB Bank Bhd dan Malayan Banking Bhd manakala di Thailand ialah Bangkok Bank plc, CIMB Thai Bank plc dan Kasikornbank plc.

"Sebaik sahaja pasaran be roperasi sepenuhnya, lebih banyak entiti di kedua-dua negara akan mendapat insentif untuk menggunakan mata wang tempatan, berikutan pengaturan pasaran yang lebih cekap," katanya.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment