Thursday, February 4, 2016

Tiinnergy curah kasih biayai para huffaz - Harakah Daily

AL-QURAN, zaitun dan anak yatim menjadi asas terbangunnya perniagaan yang diterajui Ustaz Mohd Rozalie Zahari al-Hafiz. Segalanya bermula dari keyakinan beliau terhadap barakah zaitun yang terdapat kalimat dan sumpah Allah atas buah itu. Ketekunan mengamati al-Quran dan hadis mengenai kelebihan buah tersebut telah menerbitkan idea untuk beliau menghasilkan produk berasaskan minyak zaitun.

Selepas tiga tahun dari cetusan idea itu, barulah Ustaz Rozalie dapat mendaftarkan syarikatnya iaitu Tiinnergy Product di mana turut mendapat dokongan pelajar beliau, Mohd Amir Mohamad Jaih yang kini berperanan sebagai Pengurus Pemasaran.Ubat gigi menjadi produk perintis yang pertama dan utama dikeluarkan syarikatnya.

Kejayaan menghasil ubat gigi itu hanya muncul setelah lapan bulan bereksperimen dengan adunan minyak zaitun bersama campuran herba terpilih. Ubat gigi jenama Tiinnergy itu telah dilancarkan sempena Muktamar Tahunan PAS Ke-59 di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor pada tahun 2013 di mana terlebih dahulu sebelumnya mendapat sambutan menggalakkan di Brunei. Malah ubat gigi itu juga disenaraikan oleh Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan.

Bermula detik itu, Ustaz Rozalie bersama Mohd Amir meneruskan langkah meluaskan lagi pasaran. Memandangkan modal kecil, mereka sendiri bertindak menumpukan pembuatan dan menjayakan promosi di seluruh Malaysia. Hasil kegigihan itu, ubat gigi Tiinnergy berjaya menembusi pasaran Kemboja dan Thailand serta mempunyai rangkaian pengedar Halal Mart di seluruh negara.

Kini Tiinnergy turut mengeluarkan produk lain antaranya minuman koko minda dan zaitun syifa, serta mengimport minyak zaitun al-Koura dari Lubnan dan madu asli longan, selain memasarkan barangan Muslim lain berasaskan pemakanan sunnah.

Kejayaan dalam perniagaan itu ternyata amat penting bagi mereka berdua kerana pendapatannya membantu membiayai operasi Maahad Tahfiz Riadus-Solihin yang dikendalikan Ustaz Rozalie di Taman Shahbandar, Raub Pa hang. Di situ para huffaznya terdiri dari kalangan miskin, anak yatim dan orang kelainan upaya (OKU). Bahkan, curahan kasih Tiinnergy terhadap para huffaz tersebut tidak terhenti di situ, anak-anak tersebut turut dibantu melanjutkan pengajian ke Jamiat al-Fatih, Khartoum, Sudan setelah dijalin mu'adalah antara dua institusi tersebut.

Mengimbau minatnya, Ustaz Rozalie mula berniaga sejak tahun 1995 iaitu di zaman pengajiannya. Beliau menjadi usahawan beras di Maahad Qiraat Shoubra, Mesir untuk keperluan pelajar-pelajar di sana. Pulang ke tanah air, beliau membuka pula Pusat Rawatan Dialisis Islam pada tahun 2006.

Prinsip utama menjadi pegangan beliau dalam perniagaan adalah bertawakkal kepada Allah. Katanya, walaupun margin keuntungan produknya kecil, tetapi beliau mengambil tanggung jawab fardu kifayah di mana segmen 'halalan toyyiban' masih melompang. Beliau menyeru umat Islam mendokong usaha ke arah menjadi pengguna dan memenuhi rumah dengan produk Muslim yang te rjamin halal dan keberkatannya.

Kini, syarikat beliau mensasarkan pengeluaran hingga 10,000 unit ubat gigi Tiinnergy sehari bagi memenuhi permintaan pasaran. Ustaz Rozalie boleh dihubungi di talian 019-2768872 atau pejabat 03-61778571 selain alamat No.20, Jalan SM 1A, Sunway Batu Caves, 68100 Batu Caves, Selangor. – HARAKAHDAILY 5/2/2016

No comments:

Post a Comment