Wednesday, February 24, 2016

Program TUBE berjaya tingkatkan ekonomi belia Bumiputera - Kosmo!

Program TUBE berjaya tingkatkan ekonomi belia Bumiputera

24/02/2016 10:29pm

Ekonomi belia berjaya ditingkatkan sehingga ada yang menjadi usahawan berpendapatan tinggi melalui program TUBE.

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) telah berjaya meningkatkan ekonomi belia Bumiputera.

Gembira dengan kejayaan itu, Najib yang juga Menteri Kewangan, berkata, melalui program itu, ekonomi belia daripada golongan isi rumah berpendapatan 40 peratus terendah (B40) berjaya ditingkatkan sehingga ada yang menjadi usahawan berpendapatan tinggi.

"Apa yang saya dengar, program ini memang tepat sekali diadakan kerana ia membawa sinar cahaya pengharapan baharu untuk melakukan perubahan besar kepada golongan belia. TUBE telah mentransformasi kumpulan ini sehingga menjana pendapatan yang lumayan... Insya-Allah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada sesi 'Cetusan Minda' Perdana Menteri bersama kira-kira 1,000 peserta dalam Majlis Apresiasi TUBE di Menara Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) di sini, hari ini.

Program TUBE dilaksanakan oleh SME Corp. Malaysia dan dilancarkan Najib pada 29 Mac 2014 telah berjaya memberi impak positi dengan 99 peratus daripada 448 peserta yang menyertai TUBE 1.0 telah memulakan perniagaan dengan nilai jualan tahunan terkumpul pada 2015 mencecah RM17.8 juta. - Bernama

No comments:

Post a Comment