Monday, February 29, 2016

AIA Malaysia tiga tertinggi penyedia PRS - Harian Metro

Kuala Lumpur: AIA Group (AIA) syarikat perlindungan insurans dan pelaburan antarabangsa melihat kesedaran rakyat Malaysia dalam tabungan persaraan adalah tinggi di kalangan negara lain di rantau Asia Tenggara berikutan rakyat tempatan lebih peka kepada keperluan serta persekitaran semasa yang boleh memberi kesan kepada tabungan masa depan.

Perkara itu dapat dilihat menerusi data diperoleh oleh AIA Malaysia yang berjaya menduduki tiga syarikat tertinggi sebagai penyedia Skim Persaraan Swasta (PRS) dalam segmen aset di bawah pengurusan (AUM) sebanyak RM135 juta bersamaan 12 peratus penguasaan pasaran setakat Disember 2015.

Ketua Pegawai Pelaburan Kumpulan AIA, Dr Mark Konyn berkata, kesedaran rakyat tempatan kepada tabungan persaraan juga boleh dilihat apabila rakyat tempatan tidak hanya bergantung kepada tabungan yang disediakan oleh kerajaan atau pihak majikan.

Beliau berkata, tabungan persaraan adalah tanggungjawab individu yang perlu dilakukan oleh setiap orang dan ini yang telah dilakukan oleh masyarakat global terutama dalam situasi ekonomi membangun.

"AIA yang telah beroperasi di rantau ini melebihi 100 tahun menyaksikan pertumbunan pasaran positif dan ia menunjukkan peningkatan lebih ramai penduduk di Asia Tenggara termasuk Malaysia peka dengan kepentingan pelaburan untuk tabungan peribadi.

"Malah, pihak kami juga sentiasa memberikan maklumat kepada orang ramai mengenai kepentingan tabungan terutama seseorang itu tidak boleh bergantung kepada tabungan disediakan oleh kerajaan atau pihak majikan," katanya pada taklimat media trend pelaburan dan persaraan di sini, semalam.

Dalam taklimat itu, AIA menerusi cabang perniagaan persaraannya, AIA Pansion and Asset Management Sdn Bhd (APAM) turut mengumumkan kejayaan mencatatkan 273 peratus AUM lebih tinggi daripada industri iaitu 65 peratus setakat Disember 2015.

No comments:

Post a Comment