Thursday, June 9, 2016

Cabaran mempertahan nilai-nilai murni - Utusan Malaysia

Tatkala kita ingin me­langkah ke era negara maju, terdapat banyak ni­lai yang semakin terhakis yang boleh meng­ancam kesejahteraan masa depan masyarakat dan negara jika kita ingin menzahirkan ia dalam acuan sendiri. Acuan sebuah negara yang berjaya, dengan pencapaian ilmu dan sains dan teknologi­nya, bersatu-padu, aman, makmur dan bahagia dan pada masa sama mengekalkan nilai-nilai murni bersama dalam jati diri Malaysia.

Hal ini penting agar kemajuan dan kejayaan yang dicapai akan terus kekal tanpa menjadikan kita hidup dalam kacau-bilau, penuh kebimbangan dan menghasilkan masyarakat yang sakit seperti mana yang dilihat berlaku dalam perwatakan banyak negara maju di dunia.

Kerana itu, kita perlu sentiasa memastikan nilai-nilai hidup murni terutamanya hormat menghormati sentiasa dijaga serta ­me­­ma­stikan sensitiviti budaya, agama dan kepelbagaian cara hidup yang ada akan sentiasa terpelihara. Semangat dan prinsip Rukun Negara perlu terus dita­namkan dan dijadikan nilai utama untuk tujuan tersebut.

Cabaran yang dihadapi kita sekarang ini jauh lebih besar dari apa yang kita ingin capai tatkala negara mencapai kemerdekaan lebih setengah abad lalu. Antaranya, kebebasan, pembangunan dan kemewahan hidup yang dicapai dari dasar dan kepim­pinan pembangunan negara yang mapan, pembangunan teknologi komunikasi dan maklumat yang pantas, perkembangan media sosial yang begitu terbuka, lahirnya pemberita dan pelapor media sosial, komen-komen terus pada media atas talian dan banyak lagi perkembangan lain yang berlaku di sekeliling kita dalam konsep langit terbuka.

Malah kemajuan pesat dalam ilmu pengetahuan dan penguasaan pelbagai disiplinnya dengan pertambahan bilangan yang besar dalam kalangan rakyat yang ber­ijazah dan berpendidikan tinggi di negara ini juga tidak banyak membantu dalam menghadapi krisis moral yang ada.

Generasi masa kini yang lahir dengan segala kesenangan dan kemudahan, mendapat peluang yang terbuka luas dari segala dasar yang dibangunkan serta berfikiran kritikal terhadap pelbagai perkara sekelilingnya, nilai-nilai yang menjadi teras kepada kesejahteraan masyarakat sekian lama dipegang sering dipertikai dan dijadikan bahan untuk dipersenda termasuk nilai hormat menghormati. Sebahagiannya menzahirkan dengan cara yang begitu menjengkelkan dan boleh mengundang kemarahan dan kebencian sesama masyarakat.

Contoh terdekat, semasa kematian keluarga seorang pemimpin negara baru-baru ini yang bukan sahaja tidak mengundang simpati di media sosial, sebaliknya penuh dengan cemuhan dan caci maki yang panjang. Ini bukan sahaja perbuatan biadab malah di luar pemikiran mereka yang waras dan berilmu pengetahuan tinggi.

Dalam mana-mana budaya pun, perbuatan seperti ini apatah lagi mengeji orang yang telah tiada tidak mungkin boleh diterima akal. Inilah agaknya yang diinginkan oleh mereka yang berusaha selama ini menanam bibit kebencian bukan sahaja kepada pemimpin dan kerajaan. Berita-berita disebar tanpa fakta sahih, melihat hanya dari sebelah pihak dan enggan menerima penjelasan .

Benar sekali kandungan buku yang ditulis oleh Annette Simmons (2015), Whoever Tells The Best Storiy Wins – yang memperlihatkan pentingnya membangunkan jalan cerita tertentu untuk menanamkan kepercayaan dan keyakinan dan sebaliknya bukan sahaja terhadap jenama barangan tetapi juga kepimpinan dan orang-orang tertentu. Membangunkan jalan cerita yang begitu meyakinkan sehingga diterima, dipercayai malah dijadikan bahan termasuk untuk membenci orang lain.

Usaha-usaha perlu dibuat de­ngan lebih bersungguh-sungguh dan tegas untuk membanteras gejala seperti ini terutamanya fitnah dan pemberitaan tidak sahih yang banyak meracun fikiran masyarakat. Proses pendidikan formal dan tidak formal perlu dilaksanakan untuk mengajak masyarakat termasuk anak-anak muda kita menggunakan saluran yang be­tul dalam menzahirkan perasaan mahu pun perbuatan apabila tidak bersetuju, tidak memahami atau mendapat perkhabaran yang tidak jelas.

Masyarakat perlu dididik untuk menghargai kebebasan yang diberi dan memanfaatkan secara sihat dalam membangunkan masa hadapan negara yang maju dan progresif. Masa ha­dapan negara yang berasaskan ilmu pengetahuan dan penguasaan pelbagai kemahiran perlu meletakkan prinsip asas kesejahteraan masyarakat dal;am tindakan penting dalam menentukan masa hadapan negara,

Bukan itu sahaja, perasaan hormat menghormati ini juga perlu dilihat secara lebih luas. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini nampaknya ia menjadi amat longgar. Acara-acara besar yang diadakan di khalayak ramai termasuk di kompleks perniagaan diadakan dalam bahasa asing yang tidak difahami oleh semua orang, tidak lagi menggunakan bahasa Me­layu. Di jalan raya dan lebuh raya, pengguna tidak lagi menghormati orang lain sehingga menggunakan laluan kecemasan menyebabkan kematian apabila ambulans tidak dapat tiba segera untuk menyelamatkan mangsa kemalangan.

Dalam bulan Ramadan ini pun dahulunya amat jarang orang makan secara terbuka. Malah rasa hormat antara kaum menyebabkan yang bukan Islam juga tidak berbuat demikian demi menghormati rakan-rakan Islamnya.

Banyak lagi yang kita dapat lihat hari ini kejadian-kejadian sumbang berlaku akibat hilangnya rasa hormat ini. Tiba masanya kita melihatnya semula bersama-sama jika kita benar-benar serius inginkan negara kita mencapai status negara maju yang sejahtera. Trilogi budi-budi bahasa, budi bicara dan budi pekerti perlu terus di­terapkan di hati setiap warga negara yang ­sayangkan negaranya.

PENULIS ialah Pengarah, Pusat Media dan Perhubungan Awam Universiti Sains Malaysia.

No comments:

Post a Comment