Saturday, January 16, 2016

Iran rai kejayaan, sekatan ditarik balik - Berita Harian

SETIAUASAHA Amerika Syarikat John Kerry (kiri) bincang dengan Menteri Luar Iran, Mohammad Javad Zarif selepas Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) mengesahkan bahawa Iran telah memenuhi semua syarat-syarat di bawah perjanjian nuklear, di Vienna. - Foto REUTERS

VIENNA: Presiden Iran, Hassan Rouhani, menyifatkan negaranya mencapai kejayaan gemilang apabila sekatan ke atas Republik Islam itu ditarik balik berikutan persetujuan perjanjian nuklear dengan kuasa besar dunia.

Di Washington, Presiden Barack Obama menandatangani arahan eksekutif menarik balik sekatan ekonomi terhadap Republik Islam itu, manakala Setiausaha Negara Amerika Syarikat, John Kerry, berkata Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) mengesahkan Iran sudah melakukan semua langkah dipersetujui menurut perjanjian itu.

Ketua dasar luar Kesatuan Eropah, Federica Mogherini, mewakili enam kuasa dunia, berkata sekatan ekonomi dan kewangan pelbagai hala dan dalaman berkaitan program nuklear Iran ditarik balik.

Ia termasuk sekatan ke atas eksport minyak Iran dan membuka negara dengan 80 juta penduduk itu kepada peluang perniagaan.

Rouhani turut meramalkan 'tahun kemakmuran' untuk negaranya. - AFP

No comments:

Post a Comment