Tuesday, April 12, 2016

Fizo nafi bayar, ciplak corak tudung - Kosmo!

Fizo nafi bayar, ciplak corak tudung

Oleh SUHANA MD. YUSOP

Jualan tudung terbaharu Fareeda, Sweet Love baru-baru ini menimbulkan kekecohan sehingga berlaku adegan tolak menolak yang turut menyebabkan beberapa kerosakan. Insiden tidak dijangka itu mengundang reaksi daripada pelbagai pihak, termasuk teguran daripada bekas pelakon sitkom Spanar Jaya, Wardina Safiyyah yang menyarankan agar pihak syarikat tersebut merangka satu sistem lebih sistematik. Kata Wardina, tidak manis untuk lelaki dan wanita bersesak-sesak hanya kerana mahu membeli sehelai tudung.

Bukan itu sahaja, ada pihak menganggap insiden tersebut sengaja dirancang Fareeda sebagai strategi pemasaran. Selepas beberapa hari dikecam hebat di laman sosial, Fizo dan Mawar mengadakan sidang akhbar bagi memberi penjelasan.

KOSMO!: Apakah penjelasan kalian berdua tentang pembeli bersesak demi sehelai tudung Fareeda dan videonya menjadi viral?

Fizo Omar: Alhamdulillah, keluaran tudung Sweet Love mendapat sambutan menggalakkan sehingga berlakunya serangan luar jangkaan. Pada 2 April lalu, kami menjangkakan hanya 1,000 orang pengunjung dan telah keluarkan nombor giliran. Sebaliknya seramai 2,000 orang yang datang termasuk dari Johor dan Singapura.

Sebenarnya apakah yang berlaku pada hari kejadian sehingga teruk dikecam oleh pengguna di internet?

Pada hari tersebut, Fareeda mengeluarkan nombor giliran untuk ejen dan pelanggan bagi membeli produk terbaharu Sweet Love. Nombor giliran yang sepatutnya mula diberi pada pukul 5 petang telah dipercepatkan kepada pukul 3 petang. Suasana pada mulanya terkawal dengan setiap pelanggan beratur mengikut barisan lelaki dan wanita bertukar sebaliknya menjelang pukul 3 petang. Fareeda telah menyediakan hampir 20 orang pengawal keselamatan termasuk Rela dan 30 kakitangan untuk mengawal keadaan serta memastikan kelancaran proses pemberian nombor tersebut. Kejadian itu menyebabkan kami terpaksa mengeluarkan nombor giliran lebih awal memandangkan keadaan semakin tegang dan di luar kawalan.

Bagaimanakah pula dengan dakwaan yang mengatakan pihak Fareeda mengupah individu tertentu untuk bersesak-sesak ketika pelancaran koleksi baharu edisi terhad itu demi tujuan pemasaran?

Dakwaan Fareeda mengupah atau membayar individu tertentu mengambil nombor giliran untuk membeli tudung. Sebaliknya mereka dibayar oleh ejen-ejen untuk mendapatkan nombor giliran yang banyak. Ini kerana satu nombor, hanya boleh membeli sebanyak empat hingga lima helai tudung sahaja. Justeru, memandangkan stok terhad dan permintaan terlalu tinggi, ejen telah mengupah individu lain bagi mendapatkan nombor giliran sebanyak mungkin. Fareeda tiada kuasa untuk menghalang.

Ramai mempersoalkan, tidakkah ada cara lain yang lebih sistematik untuk pelanggan dan ejen membeli keluaran terbaru Fareeda?

Sebenarnya perkara ini merupakan isu lama. Sebelum ini ada pelanggan dan ejen bermalam di hadapan butik, oleh itu kami mengambil inisiatif menyediakan sistem pembelian secara online untuk koleksi tudung Fareeda. Kami juga ada menawarkan sistem penghantaran di sekitar Lembah Klang, Putrajaya dan Seremban. Namun, lebih 500 ejen kami serta pelanggan mahukan Fareeda menjual tudung secara konvensional iaitu di butik.

Justeru itu, apakah langkah terbaik untuk mengelakkan insiden yang sama berulang?

Fareeda merancang untuk mengadakan jualan tudung terbaharu selepas ini di lokasi yang lebih besar seperti di stadium bagi mengelakkan insiden kekecohan dan perebutan berulang.

Apakah komen Fizo berhubung kenyataan yang agak kasar dikeluarkan oleh pengurus laman Facebook Fareeda Nyata Jelita?

Apabila satu teguran itu diberikan secara positif maka kami terima secara baik. Namun, komen yang ditinggalkan di Facebook tersebut kebanyakan adalah negatif. Pada saya jawapan yang diberikan pengurus Facebook tersebut tidak menjatuhkan orang lain. Pihak kami hanya memberitahu perkara sebenar kepada mereka yang tidak berada di tempat kejadian.

Mengapakah anda memuat naik video berkenaan kerana ia mendapat kecaman masyarakat sehingga ada pihak menuduh kalian suami isteri riak dengan sambutan luar biasa tersebut?

Tujuan dikongsikan video di laman sosial milik saya bukan untuk riak, tetapi cuma berkongsi kejayaan Fareeda. Tidak benar untuk mendakwa saya tidak melakukan apa-apa untuk meredakan keadaan. Apa daya saya untuk mengawal seramai 2,000 orang yang datang serentak. Pihak keselamatan pun ada yang terjatuh dan ditolak.

Apakah impak kejadian terbaharu ini kepada kalian?

Sudah tentu ia memberi kesan, namun saya ambil semuanya sebagai pengalaman baru untuk saya dan isteri pelajari bagi memperbaiki jenama Fareeda.

Apakah reaksi anda apabila ada pihak menyamakan pelanggan Fareeda seperti haiwan, selain mendoakan perniagaan kalian muflis?

Saya rasa kecewa ada segelintir pihak menyamakan pelanggan dan ejen kami dengan haiwan. Ejen ini mencari rezeki dengan menjual tudung Fareeda dan insiden yang berlaku pada hari itu bukanlah dirancang. Tidak profesional membuat kenyataan atau ulasan tanpa mengetahui perkara yang sebenar dan meletakkan taraf manusia sama dengan haiwan.

Boleh pihak anda jelaskan tentang corak tudung Sweet Love yang didakwa tidak eksklusif, malah pernah dikeluarkan syarikat lain tiga tahun lalu?

Corak Sweet Love Fareeda yang menjadi fenomena ini sebenarnya kami pernah keluarkan sekitar 2012 tetapi dengan rekaan tudung berbeza. Namun, atas permintaan peminat, kami mengeluarkan corak sama, tetapi dengan rekaan tudung berbeza. Ia telah didaftarkan dengan Perbadanan Harta Intelek Negara (MyIPO). Bagaimanapun, Fareeda tidak boleh mendaftarkan corak disebabkan ia bukan hak milik kami. Setiap corak kain yang digunakan adalah diimport dari luar negara dan ia bukan hasil rekaan sendiri. Namun sehingga kini, Fareeda telah mendaftarkan lebih 100 rekaan tudung jenama kami.

1 comment:

  1. TAWARAN PERKHIDMATAN PINJAMAN, MOHON SEKARANG DAN DAPATKAN KELULUSAN TANPA STRESS ATAU BERTANGGUH.




    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete